پورتال چیست؟

پورتال چیست؟

| نویسنده: ساسان: |

پرتال (پورتال) چيست و نقش آن در تجارت الکترونيک

 

 


امروزه بهره گيري از فناوري اطلاعات، تشکيل جوامع نويني را نويد مي دهد که از آن به عنوان جوامع اطلاعاتي ياد مي شود. جامعه اطلاعاتي بشر را به عصر جديدي وارد کرده است که در آن ابعاد مکاني و زماني کمرنگ شده و تعاملات انساني بيش از پيش تقويت مي شود. با اين مقدمه به معرفي يکي از ابزارهاي مهم توسعه جوامع اطلاعاتي به نام پرتال مي پردازيم.

پرتال عبارت است از درگاهي به دنياي اطلاعات و منابع اطلاعاتي، به صورت دسته بندي شده و در شکل مورد نياز کاربر. پرتال فراهم کننده ويژگي هايي نظير دسترسي به صورت توزيع شده، مستقل از بستر به صورتي شخصي و امن و نيز قابليت هاي مديريتي و نظارتي مي باشد. اگر بخواهيم ساده بگوييم، پرتال صفحه وب واسطي است که امکان دسترسي آسان را به هر چيزي که کاربر، براي انجام وظيفه يا خواستش نياز دارد - بدون توجه به اين که محل فيزيکي آن کجاست- فراهم مي کند. به بيان ديگر پرتال «درگاهي» است به دنيايي مجازي که کاربر مي تواند از طريق امکانات فراهم شده در آن تمامي نيازهاي خود را برآورده کند؛ نيازهايي مانند جست وجو و يا خريد (مثلاً يک کتاب)، دسترسي به حساب بانکي، افزايش و کاهش اعتبار يک حساب اعتباري و يا به روزرساني اطلاعات سخت افزاري از محل کار، پرتال همه چيز را از طريق درگاهي واحد براي کاربر خود فراهم مي سازد.

 به طور کلي مهمترين ويژگي هاي يک پرتال عبارتند از:

قابليت دسته بندي و طبقه بندي مطالب و محتويات، مديريت و تجميع مطالب و محتويات، يکپارچگي با سيستم ها و زير سيستم هاي موجود، ارايه ابزارهايي جهت توليد و توسعه مطالب و محتويات، قابليت توازن بار، افزونگي و پيشگيري از مشکلات و خطاها، قابليت ارايه محتويات و مطالب روي هر نوع سيستم و بستري (مثلاً پشتيباني از سيستم هاي بي سيم و سيار)، قابليت Single sign on ، پشتيباني از زبان هاي مختلف، سهولت دسترسي به اطلاعات، قابليت امنيت مناسب (با تعيين سطوح دسترسي)، قابليت سفارشي سازي و شخصي سازي، قابليت جست وجو و شاخص گذاري مطالب و محتويات، قابليت مرور مطالب و محتويات دسته بندي شده، قابليت ارايه يکسري خدمات از طريق مولفه هاي قابل جايگزين و سفارشي سازي (به اصطلاح پرتلت) و در انتها از مهمترين ويژگي هاي پرتال هاي بزرگ استفاده از بانک هاي اطلاعاتي يک پارچه مي باشد.

 کاربردهاي پرتال:

يکي از مهمترين کاربردهاي پرتال ها در تجارت الکترونيک مي باشد و الگوهاي مختلفي مانند B2B و B2C و B2E را شامل مي شود. همچنين از پرتال ها مي توان به عنوان يک ابزار مهم در پياده سازي سيستم هاي ERP و CRM در بنگاه هاي توليدي و اقتصادي استفاده نمود و يکي ديگر از کاربردهاي اساسي پرتال ها پرتال هاي آموزش الکترونيکي مي باشد که مهمترين پرتال اين مجموعه سيستم مديريت محتواي آموزشي ((LMS مي باشد که کنترل دقيقي فراگيران دارد و به عنوان آخرين مورد معرفي استفاده از پرتال ها بايد به سيستم هاي مديريت محتوا (CMS) اشاره کرد که مهمترين رکن سايت هاي اطلاع رساني مي باشد و از پرکاربردترين پرتال ها در عرصه هاي خبري مي باشد.

منبع : سايت نوانديشان


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






دسته بندی : <-CategoryName->
برچسب‌ها: پرتال چیست؟, پورتال چیست و نقش آن در تجارت الکترونیک, پورتال چیست,